Kasko sigortalarında yeni bir dönem başlıyor. Yenilenen Kara Araçları Kasko Sigortası Genel Şartları 1 Nisan’da yürürlüğe girecek. Kasko sigortalarında neler değişecek ne tür yenilikler gelecek? Bu soruları Güneş Sigorta Genel Müdürü Serhat Süreyya Çetin’e sorduk.
Kara Araçları Kasko Sigortası Genel Şartları 1 Nisan’da yürürlüğe girecek. Yenilenen bu şartların olumlu ya da olumsuz etkileri neler?
“Kasko Genel Şartları”nda yapılan kapsamlı değişiklikle sözleşme içeriği ve böylelikle hasar süreci çok daha netleşmiş ve şeffaflaşmış durumda. Yeni yapılandırılan “Kasko Genel Şartları”nın öncekine göre, birçok konuda sigortalı ile sigortacı arasında yaşanan anlaşmazlık ve müşteri memnuniyetsizliklerini ortadan önemli ölçüde kaldıracağı görüşündeyim. Bu bakımdan çözüme giden yolda, doğru bir yaklaşımla düzenlendiğini düşünüyoruz. Yeni yapılandırmadan önce özellikle tam ziya hasarlarında, rayiç değerin tespitine ilişkin zaman zaman sigortacı ile sigortalı arasında sorunlar yaşanıyordu. Yeni düzenleme ile rayiç değerin nasıl tespit edileceğinin daha sözleşme öncesi kararlaştırılmış ve poliçeye yazılmış olması istisnai durumlar dışında tarafların bakış açısına bağlı anlaşmazlıkları ortadan kaldıracaktır. Bu durum beraberinde, şirketlerin riskleri fiyatlandırmasında, sigorta başlangıcındaki araç (orijinal donanım ve aksesuarları dahil) değerini daha titizlikle tespit etmelerini ve rayiç değer tespitinde objektif kriterleri baz almasını da zorunlu kılıyor. Bu sebeple şirketlerin, ürün ve tarife yapılarında ciddi değişiklikler yapmaları gerekecek ve doğru tarife yapmanın önemi daha da artacak.
Aynı şekilde poliçe kapsamındaki hasara bağlı onarımların nerede yapılacağının ve bu onarımlar sırasında eşdeğer mi orijinal parça mı kullanılacağının sözleşme ile baştan belirlenmesi, bir diğer sigortalı-sigortacı uzlaşmazlığını ortadan kaldıracak. Bu değişikliğin de sektörün işleyişine fayda getireceğini düşünüyorum.
Değişiklikler ile şirketler hasar maliyetlerini sözleşme aşamasında daha iyi yönetebilme imkanına kavuşacaklar. Değişikliklerin, özellikle yetkili servislerin onarım maliyetleri üzerinde nasıl bir etki yaratacağı çok net olmamakla beraber; özellikle 2. ele yüksek değer kaybıyla geçen araçlar ve ticari amaçlı araçların yetkili servislere gitme eğilimlerinin zayıflayacağı öngörülebilir.
Ayrıca ürün yönetimi penceresinden bakıldığında, standardı ve sağlıklı tarife bazı olmayan özel kapsamlı poliçe düzenleme şeklindeki uygulamaları da ortadan kaldıracaktır. Daha önce de birçok kez dile getirdiğim gibi, sadece poliçe sayısını ve prim üretimini artırmak uğruna teminat yapısı net olmayan bizim “sisli poliçe” olarak adlandırdığımız bazı poliçeler kesilebiliyordu. Elbette bu yalnızca kasko-trafik için geçerli değil, ancak sektörün lokomotif branşlarından olan Trafik ve Kasko’da yapılan bu değişikliklerle tam şeffaflık sağlanacak. Biz Güneş Sigorta olarak her zaman sigortacılık tekniği ile fiyatlama yaptık, risk analizine önem verdik ve sisli poliçelerden kaçındık. Bu noktada, sektörün bizim arzu ettiğimiz noktaya ulaşmasından mutluluk duyuyorum.
Yenilenen şartlarla kasko hesaplamalarında ne gibi bir değişiklik oluyor? Farklı kasko kapsamlarında fiyatlandırmalar neye göre belirlenecek?
1 Nisan’dan itibaren sigortalılar, 5 riziko grubundan bir veya birkaçı için teminat almaları halinde “Dar Kapsamlı Kasko”, bunların tamamı için teminat almaları halinde “ Kasko”, beş rizikonun tamamı ve ek sözleşme ile verilebilecek teminatlardan bir veya birkaçı için teminat almaları halinde ise “Genişletilmiş Kasko” ürünü almış olacak. Kasko Genel Şartları’nda belirtilen teminat dışı bırakılan zararların haricinde, farklı bir ek teminat almaları halinde de “Tam Kasko” sigortası yaptırmış olacaklar. Fiyatlandırmalar da bu tercihlere göre değişecek. Ekonomik onarım opsiyonlarını tercih eden sigortalılar, diğer sigortalılara oranla daha avantajlı fiyatlarla karşılaşacaklar.
Eski, yeni ya da hasarlı araçlar bu durumdan nasıl etkilenecek?
Yönetmelikte eski ya da yeni araçların farklı teminatlarla sigortalanmasına ilişkin bir madde bulunmamakla birlikte yeni genel şartların hasara bağlı onarımların nerede yapılacağının ve bu onarımlar sırasında eşdeğer mi orijinal parça mı kullanılacağının sözleşme ile baştan belirlenmesi sayesinde tüketiciler kendi ihtiyaçlarına göre en baştan daha ekonomik olan ürünü tercih edebilecektir.
Bu konuda eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?
Yapılan değişikliklere sigortalılar açısından bakıldığında, sözleşmenin baştan iyi okunması ve özellikle onarım yerinin ve yedek parça kullanımı konularının belirlenmesinde çok daha bilinçli olunması gerektiğini söyleyebiliriz. Yeni genel şartların yürürlüğe girdiği ilk yıl, özellikle ilk üç-dört ay içinde müşterilerin yenilemelerinde değişen durumlarla ilgili olarak iyi bilgilendirilmeleri gerekiyor. Bu noktada aracılara da önemli görevler düşüyor.
Eğer bizimle iletişime geçmeniz gerekiyorsa, aşağıdaki bilgileri kullanabilirsiniz.
Telefon:
+90 216 498 90 88
Adres
Abdurahmangazi Mh. Fatih Bulv. No:110/2 Sultanbeyli / İSTANBUL
Email:
Son yorumlar